Peran Komunikator Kristen Dalam Strategi Pekabaran Injil Di Era Revolusi Industri 4.0

Abstract

This article discusses the role of communicators in evangelistic strategies in the era of industrial revolution 4.0. The development of technology in the era of industrial revolution has caused anxiety about its negative impact, but every technological development has positive benefits as well. The discussion in this article emphasizes how the role of communicators can pass through technological disruption that occurred in the era of industrial revolution 4.0. In the era of industrial revolution 4.0, communicators can play a role in the strategy of evangelism by becoming innovators of evangelistic strategies, becoming contributors to material, and becoming models of good communicators in digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. “‘Infografis Penetrasi & Perilaku Pengguna Internet Indonesia Survei 2016’, ©APJII,” n.d.
Cangara, Hafied. Pengantar Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2009.
Dever, Mark. Sembilan Tanda Gereja Yang Sehat. Surabaya: Momentum, 2010.
GP, Harianto. Komunikasi Dalam Pemberitaan Injil: Membangun Dan Mengembangkan Komunikasi Injil Dalam Pelaksanaan Amanat Agung. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2012.
Harnita, Pratiwi Cristin. “Masihkah Perlu Khalayak Belajar Literasi Media?” Cakrawala 6, no. 1 (June 26, 2017): 117–136.
Hartiningsih, Maria, and Stanley, eds. Asmara Nababan: Oase Bagi Setiap Kegelisahan. Jakarta: Perkumpulan Demos, 2011.
Herwandito, Seto. “Menyelami Benak Komunikator (Studi Pada Pembuat Pesan Pada Kesenian Wayang Waton Oleh Komunikator).” Cakrawala 4, no. 1 (2015): 76–102.
Objantoro, Enggar. “Sejarah dan Pemikiran Kaum Injili di Tengah-tengah Perubahan dan Tantangan Zaman.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 1, no. 2 (August 2, 2017): 129–138.
Octavianus, Steaven. “Analisis Penggunaan Aplikasi yesHeis Dalam Penginjilan Pribadi.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 2, no. 1 (February 23, 2018). Accessed January 15, 2019. https://journal.sttsimpson.ac.id/index.php/EJTI/article/view/92.
Pasasa, Adrianus. “Pemanfataan Media Internet Sebagai Media Pemberitaan Injil.” Jurnal Simpson: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 2, no. 1 (March 3, 2016): 98–71.
Pratiwi, Dyah Retno, and Rahmat Wisudawanto. “Hambatan Komunikasi Antar Budaya Dalam Film.” Cakrawala 4, no. 1 (2015): 127–145.
Purwanto, Hary. “Manfaat Penelitian Untuk Perkembangan Gereja.” In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Agama Kristen STT Simpson Tahun 2016 Tema: Strategi Pembinaan Jemaat Untuk Meningkatkan Kehidupan Jemaat. Ungaran: Sekolah Tinggi Teologi Simpson, 2016. Accessed February 5, 2019. http://semnas.sttsimpson.ac.id/index.php/SNPK/article/view/6.
Sari, Ruth Ravika, Royke Siahainenia, and Erikson Sumtaky. “Media Dan Evangelism.” Cakrawala 2, no. 2 (2013): 415–444.
Siahaan, Harls Evan R. “Refleksi Konsep Proto Logos Lukas dalam Membangun dan Meningkatkan Kegiatan Publikasi Ilmiah di Lingkungan Sekolah Tinggi Teologi.” BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 1, no. 2 (December 30, 2018): 138–152.
Wijaya, Petrus Antono, and I Putu Ayub Darmawan. “Pembekalan Pendekatan Penginjilan di GKII Gerizim Nusa Dua.” In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Agama Kristen STT Simpson Tahun 2016 Tema: Strategi Pembinaan Jemaat Untuk Meningkatkan Kehidupan Jemaat, 52–57. Ungaran: Sekolah Tinggi Teologi Simpson, 2016. Accessed January 16, 2019. http://semnas.sttsimpson.ac.id/index.php/SNPK/article/view/7.
Published
2019-06-26